Przypominajka on-line

Czy wiesz, że...

System wykrywający zmęczenie kierowcy wykorzystuje sygnał z czujnika kąta skrętu kierownicy. Czujnik ten jest częścią układu kierowniczego, rozpoznaje porę dnia oraz śledzi...

Przegląd rejestracyjny

Na podstawie przepisów ustawy  Prawo o ruchu drogowym badanie techniczne ma na celu sprawdzenie pojazdu (art. 66) w taki sposób, aby korzystanie z niego

1. Nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę.

2. Nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych.

3. Nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

4. Nie powodowało niszczenia drogi.

5 Zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

6 Nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym  wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Kontrola przeprowadzana przez diagnostów wykonywana jest na podstawie:

a)dokumentów przedstawionych przez kierowcę ,

 b) przy pomocy urządzeń diagnostycznych, o których mowa w załączniku do Rozporządzenia  Ministra Infrastruktury W sprawie badań technicznych i wzorów dokumentów

c) organoleptycznie.

Nie jest ona równoznaczna z diagnostyką szczegółową, która przeprowadzona może zostać tylko i wyłącznie w warsztacie samochodowym. Diagnosta zgodnie z przepisami zobowiązany jest tylko do wskazania usterek:  drobnych, istotnych oraz stwarzających zagrożenie. Kontrolę wzrokową czyli organoleptyczną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury W sprawie badań technicznych i wzorów dokumentów przeprowadza się bez demontażu zespołów i części pojazdu ustawionego na stanowisku diagnostycznym. Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków niesprawności . Po przeprowadzonym badaniu diagnosta wystawia zaświadczenie o stanie pojazdu. Niezależnie od tego, czy wynik badania jest pozytywny, czy negatywny za badanie należy uiścić opłatę zgodnie tabelą opłat załączoną do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 W sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.